Om klubben

Först en tillbakablick, för våra nya medlemmar. När klubben bildades letade man efter ett bra ställe som skulle ligga mitt i kommunen och då blev de ”Blå Mörkret”. Där har vi varit sen 1992, vi har hyrt av ortens idrotts-förening, som sen många år tillbaka själva inte haft någon egen verksamhet.

År 2010 beslutade idrottsförening och sälja stället, vi var självklart med och bjöd, men stugan gick till en privatperson, som köpte den för att göra om den till sommarstuga.

Ombyggnaden pågick för fullt sommaren 2011 men den 4 augusti brann allt ner till grunden.

Efter många om och men får vi i juli 2012 erbjudande om att köpa marken och det som var kvar efter branden. I september blev vi så ägare till marken. Det var en stor dag att då kliva runt i det midjehöga gräset på appellplanen - som inte varit klippt sedan 2010 - och veta att den nu är klubbens egen. Fyra lätt begagnade byggbodar inköptes och sattes på plats.

Stugan måste ”stå i våg”! Gossarna slet hårt, grävkillen blev förvånad att allt blev klart så fort! Men är Lund arbetsledare, då går det undan Så kom då äntligen dagen D, då våra baracker skulle levereras, det var den 4 juli och de kom 2 och 2, så kl. 09.19 stod den första nästan på plats. Och bara 15 minuter senare var nr 2 på plats, sedan åkte transportören in till Uppsala igen för att hämta de andra två och lite senare så var där alla fyra på plats.

Alla drog en lättnads suck, nu var de bara resten kvar.

Så äntligen står där vår nya klubbstuga på plats
Sedan följde en massa inomhusarbete, jag tror att de första tio dagarna efter det att barackerna kom var vi nog där varje dag och jobbade!

Så var det dags och ta i tu med vatten och avlopp. Både vatten och avlopp fanns sen tidigare men nu skulle de kopplas ihop med nya stugan. Samling vid pumpen skulle man kunna säga och nu kom storpumpen ”Hugo” ner från Sundsvall för att vi skulle kunna tömma brunnen. Någonting funkar inte och vem skickar man ner i brunnen? Jo självklart stackars Lund, i ett par ”sjöstövlar” i stl. 39 så han fick vika sina tår! Då var han inte glad.

Efter ett tag, med diverse reparationer av sönderfrusna ledningar så kunde vi se hur fint de rann ur kranen. Äntligen var det dags för det första fikat i klubbstugan, vilken känsla!!

Det har målats och snickrats och en ny ytterdörr har monterats in, samt en fin liten trapp kom från ingenstans, väl till pass. Vår skylt, putsad och fin har kommit upp på väggen, vi har fått en lampa på väggen och en på parkeringen så att man lätt kan hitta sin bil i mörkret. Vi har fått elen att fungera och belysnig på planen. Om det nu är någon som tror att allt detta bara sker av sig själv så är det helt fel! Det är en handfull medlemmar (även några icke medlemmar) som verkligen har jobbat och slitit för att hålla nere klubbens utgifter. Vi får inte heller glömma vår KA = kontrollansvarige som hela tiden haft ett vakande öga över våra byggnationer. Så all heder till dessa våra eldsjälar!

Vår nya klubbstuga i ett första utförande. Tillbyggnader i form av terrass och handikappanpassad entré har skett efter hand.

Historien om hur vi hals över huvudet fick kasta oss iväg till Uppsala för att riva ut ett kök (just när en deltävling i Rally SM som gick i våra trakter). Men det är en annan rätt rolig historia och den får vi ta en annan gång, men köket det finns nu i vår stuga.

De känns helt fantastiskt och kunna ha ett kalas och veta att de är i vår stuga vi är, vi kan sätt upp saker utan och fråga och inte vara rädd att vi ska få ”skäll”! Nu ser vi framåt mot en ljus framtid fylld med massor av roliga hundiga aktiviteter.

Tävlingar, kurser, temadagar, funktionärsutbildningar, träningar, föreläsningar, fika och hundprat, fester, läger, korvgrillning… oj vad skoj vi ska ha!

2007 myntades: Heby brukshundklubb, en klubb att trivas på!

Nu känns det som vi är där igen!

Här var stugan ”rustad” för vårt första lilla kalas. Alla som varit med och hjälpt till och fått vår verksamhet att fungera blev inbjudna. De blev en mycket trevlig kväll med många glada skratt! Jättefin julstämning hade intagits i stugan med god mat, fint dukat och pyntat, levande ljus, glada människor, grupptävlingar, sång och stoj, precis som vi alltid haft det i vår klubb!

/Styrelsen